Wednesday, July 31, 2019

ଶ୍ରାଵଣ ଅମାଵାସ୍ଯା ; କିଛି ଜାଣିଵା କଥା

ସ୍ନାନ  ପୂର୍ଣ୍ଣିମାରେ  ମହାପ୍ରଭୂମାନଙ୍କର  ମସ୍ତକରେ  ଯେଉଁ  ଚତାମାନ ‘ଉଲାଗି’  କରାଯାଇଥାଏ,  ସେଗଡ଼ିକ ‘ଲାଗି’  କରବା ହେଉଛି ଶ୍ରୀମନ୍ଦିରରେ  ଏହି ଦିନର ଧାର୍ମକ  ପରମ୍ପରା ।

କେତେକ ଐତିହାସିକଙ୍କ ମତରେ ଏହା   ତ୍ରୟୋଦଶ  ଶତାବ୍ଦୀରୁ  ଶ୍ରୀମନ୍ଦିରରେ ପ୍ରଚଳିତ ହୋଇଥିଲା ।
  ପରୀ,  ଗଞ୍ଜାମ, ନୟାଗଡ଼, ଅଵିଭକ୍ତ କଟକ ଓ ଢେଙ୍କାନାଳ  ଆଦି ଅଞ୍ଚଳରେ  ଏହା  ଚିତଉ  ଅମାବାସ୍ଯା ଭାଵେ ଖ୍ୟାତ ।  ଏହି ଅବସରରେ ଏଠାକାର  ଘରେ ଘରେ  ଚତଉ  ପଠା  ଓ  କ୍ଷୀରି ହୋଇଥାଏ ଏଵଂ କୂଳଦେଵତାଙ୍କୁ  ଅପଣ କରାଯାଏ ।  ଏହା ମଧ୍ଯ ଓଡ଼ିଶାର ଅନ୍ଯତମ କୃଷିଭିତ୍ତିକ ପର୍ଵ  ।  କଷକମାନେ   ଏହି  ଦିନରେ ଭୂମି ପୂଜନ କରିଥାନ୍ତି ।
ଭୂମିକୁ  ଅର୍ଘ୍ଯ ଦେଇ, ଚତଉ  ପଠା  ବିଲରେ  ପୋତି ଆସନ୍ତି । ଲୋକ ଵିଶ୍ଵାସ ଅଛି ଯେ ଏମନ୍ତ କଲେ  ଅଧିକ  ଅମଳ ହୁଏ । 

ଆଜି ସିନା ଏତେ ଦୋକନ ବଜାର ଅଛି ହେଲେ ଆଗେ ଗାଆଁଗଣ୍ଡାରେ ବର୍ଷାଦିନିଆ   ଏତେ ମୁଗ,ବିର୍ହି ମିଳୁନାଥିଲା । ତେଣୁ,  ଅରୁଆ  ଚାଉଳରେ  ଚତଉ ପିଠା ପ୍ରସ୍ତୁତ  କରାଯାଉଥିଲା । ସେଇ ପରମ୍ପରା ଆଜି ଭିନ୍ନ ରୂପ ଧାରଣ କରିନେଇଛି ଯାହାକୁ ଆମେ ଚିତଉ ଅମାଵାସ୍ୟା ଭାଵେ ଜାଣିଛନ୍ତି  ।

ବାେଲଶ୍ଵର  ଓ  କେଉଁଝରରେ ଏହି ଦିନ  ‘ଗେଣ୍ଡାକଟା  ଅମାଵାସ୍ଯା’ ପାଳିତ ହୋଇଥାଏ ।  ବର୍ଷାଦିନେ  ବିଲରେ  ଅସ˚ଖ୍ଯ  ଗେଣ୍ଡା  ଜନ୍ମ  ହୁଅନ୍ତି । 

ଏମାନଙ୍କ ଦ୍ଵାରା ଚାଷୀଙ୍କ ଗୋଡ଼  କଟିଯିଵାର  ଆଶଙ୍କା  ଥାଏ।  ତେଣୁ,  ଗେଣ୍ଡାଙ୍କୁ ସନ୍ତୁଷ୍ଟ  କରିଵା  ପାଇଁ  ବିଲ ଗାଡ଼ିଆରେ  ଚିତଉ  ପିଠା ପକାଯାଏ। ଉତ୍ତର ଓଡ଼ିଶାର କେତେକ ଅଞ୍ଚଳରେ ଏହାକୁ ଗେଣ୍ଡେଇସୁଣୀ  ପୂଜା କୁହାଯାଇଥାଏ ।  ଏହି ଅଵସରରେ  ଚାଷୀ  ଘରର  ମହିଳାମାନେ  ପିଠା ପକାଇ  ଗୀତ ବୋଲନ୍ତି—
“ଗେଣ୍ଡେଇସୁଣୀ  ଲୋ ଗେଣ୍ଡେଇସୁଣୀ,
ମୋ  ବାପା-ଭାଇ  ଗୋଡ଼  କାଟିଵନାହିଁ। 

କେତେକ ଅଞ୍ଚଳରେ ଏହିଦିନ
ସମୁଦ୍ରର ଜଳର ଅଧିଷ୍ଠିତ ଦେଵତା ଵରୁଣ ଦେଵଙ୍କୁ ଚିତଉପିଠା ଅର୍ପଣ କରାଯାଏ । ଆଗେ ଶ୍ରାଵଣ ଅମାଵାସ୍ଯାରେ ଵନ୍ଯାଭୟ ଅଧିକ ଥିଵାରୁ ଲୋକେ ଵରୁଣଦେଵଙ୍କୁ ସନ୍ତୁଷ୍ଟ କରିଵା ପାଇଁ ପୂଜା କରୁଥିଲେ । ଶହ ଶହ ଵର୍ଷପରେ ଆଜି ସେହି ପୂଜା ସହ ଚିତଉ ଵା ଚିତାଲାଗି ଅମାଵାସ୍ଯାର ଅଭିନ୍ନ ସମ୍ପର୍କ ଯୋଡ଼ି ହୋଇଯାଇଛି ।

✓ବୈଲପୋଳା ଅମାଵାସ୍ଯା—
ମହାରାଷ୍ଟ୍ରର ଵିଦର୍ଭ ଓ ତେଲେଙ୍ଗାନା ସୀମାନ୍ତ ଅଞ୍ଚଳରେ ଶ୍ରାଵଣ ଅମାଵାସ୍ଯା ଦିନ ବଳଦ ମାନଙ୍କର ଵିଶେଷ ପୂଜାର୍ଚ୍ଚନା କରାଯାଇଥାଏ ଯାହାକୁ  ସ୍ଥାନୀୟ ଅଧିଵାସୀ ପୋଳା ଵା ବୈଲପୋଳା ଅମାଵାସ୍ଯା କହିଥାନ୍ତି ।

✓ହରିୟାଲୀ ଅମାଵାସ୍ୟା
ଛତିଶଗଡ, ମଧ୍ଯପ୍ରଦେଶ, ଗୁଜରାଟର ପୂର୍ଵଭାଗ, ଉତ୍ତରପ୍ରଦେଶ, ନେପାଳ ଓ ମହାରାଷ୍ଟ୍ରର କେତେକ ଅଞ୍ଚଳରେ ଶ୍ରାଵଣ ଅମାଵାସ୍ଯା ଦିନ
ଅଶ୍ଵତ୍ଥ ଭଳି ପଵିତ୍ର ଵୃକ୍ଷ ପୂଜା ହୋଇଥାଏ ଯାହା ହରିୟାଲୀ ଅମାଵାସ୍ଯା ଭାଵେ ଜଣାଶୁଣା । ତେଲୁଗୁ ଅଞ୍ଚଳରେ ଏହିଦିନକୁ ଶ୍ରାଵଣ ବହୁଳ ଅମାଵାସ୍ଯା ନାମରେ ପାଳନ କରାଯାଏ ।

✓କୁଶଗ୍ରାହିଣୀ ଅମାଵାସ୍ଯା -
ଗୁଜରାଟରେ ଶ୍ରାଵଣ ମାସର ଅମାଵାସ୍ଯା ଦିନ ଭଗଵାନଙ୍କୁ କୁଶ ଅର୍ପଣ କରାଯାଏ । ଶାସ୍ତ୍ରରେ
ଦଶପ୍ରକାରର କୁଶ ଅର୍ପଣ କଥା କୁହାଯାଇଛି

“କୁଶାଃ କାଶା ଯଵା ଦୂର୍ଵା ଉଶୀରାଚ୍ଛ ସକୁନ୍ଦକାଃ ।
ଗୋଘୂମା ବ୍ରାହ୍ମୟୋ ମୌନ୍ଜା ଦଶ ଦର୍ଭାଃସବଲ୍ଵଜାଃ ।।”

ଏହି ଦଶପ୍ରକାର କୁଶ ମଧ୍ୟରୁ ଯେଉଁ ଯେଉଁ ଘାସ ପ୍ରାପ୍ତ ହୁଏ ତାହା ଏହି ଦିନ ଅକ୍ଷତାଵସ୍ଥାରେ ଇଶ୍ଵରଙ୍କୁ ଅର୍ପଣ କରାଯାଇଥାଏ ।

No comments:

Post a Comment

ଓଡ଼ିଆ ସାହିତ୍ୟରେ ରାଣ୍ଡ ଓ ରାଣ୍ଡୀ ଶବ୍ଦର ଵ୍ୟଵହାର ଓ ଏହାର ଵ୍ୟୁତ୍ପତ୍ତି ଇତିହାସ

କନ୍ୟାସୁନା ଗଳ୍ପରେ ଫକୀର ମୋହନ ସେନାପତି ରାଣ୍ଡ ଶବ୍ଦକୁ ଵିଧଵା ଅର୍ଥରେ ଦୁଇଥର ପ୍ରୟୋଗ କରି ଲେଖିଛନ୍ତି... “ମିଶ୍ରେ କହିଲେ, "ସେ କଥା ଏ କଥା ଢେର ତଫାତ୍ । ସେ ...